In een
consumptiemaatschappij als Amerika is marketing een hogere kunstvorm. Bedrijven
bewegen hier hemel en aarde om potentiële klanten te identificeren, aan te
trekken en te houden. Target, de Amerikaanse Makro, gaat daarin zeer ver. Het
heeft een algoritme ontwikkeld om op basis van de aankopen die vrouwen doen te voorspellen
of ze zwanger zijn – zelfs nog voor ze hun directe omgeving op de hoogte hebben
gebracht. Eens geïdentificeerd krijgen de prille aanstaande moeders
gepersonaliseerde reclame en coupons om in Target te winkelen. Soms loopt er
echter iets mis. Zo las ik in de krant het verhaal van een vader die woedend de
lokale Target binnenstormde: '“My daughter got this in the mail!” he said. “She’s still in high school, and
you’re sending her coupons for baby clothes and cribs? Are you trying to
encourage her to get pregnant?”' De
filiaalmanager verontschuldigde zich en belde enkele dagen later om zich
nogmaals te excuseren (dat is standard klantenservice hier). Hij kreeg echter een
gelouterde vader aan de lijn: '“I had a talk with my daughter,” he said. “It turns out there’s been some
activities in my house I haven’t been completely aware of. She’s due in August.
I owe you an apology.”'' Big brother!
hallo
BeantwoordenVerwijderentoch niet altijd mogelijk he wat als mensen voor anderen ook boodschappen meebrengen